جراحی کاهش وزن می تواند حتی فرم شدید دیابت نوع 2 را معکوس کند

16دسامبر 2020- یک مطالعه ی جدید نشان داده است که جراحی کاهش وزن می تواند اشکال شدید دیابت نوع 2 را بهبود بخشد.تحقیقات قبلی نشان داده اند که روشهای جراحی حلقه ی معده و گاسترکتومی آستینی می توانند به بهبود یا معکوس کردن بیماری دیابت پس از تشخیص زود هنگام آن، کمک کنند.

اما اکنون تیم هایی از انجمن جراحی چاقی و متابولیک انگلیس (BOMSS) و انستیتوی تحقیقات سلامت جمعیت در سنت جورج در دانشگاه لندن می گویند که جراحی کاهش وزن می تواند بهبود قابل توجهی را در سلامتی افرادی که ممکن است به فرم پیشرفته ی بیماری دیابت مبتلا باشند، ایجاد کند.

محققان برای بررسی میزان تاثیر جراحی کاهش وزن بر سلامت افرادی که برای مدیریت دیابت نوع 2 خود به انسولین وابسته هستند، داده های تقریباً 2000 فرد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 وابسته به انسولین را که بین سال های 2009 تا 2017 تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته بودند، جمع آوری و بررسی کردند.

آنها دریافتند که یک سال پس از عمل، از هر سه بیمار، دو نفر دیگر به انسولین نیاز نداشته و یک نفر از هر سه نفر، دیگر به دیابت نوع 2 مبتلا نبود. علاوه بر این، جراحی کاهش وزن به این افراد کمک کرد تا 25٪ از وزن بدن خود را کاهش دهند.

محققان معتقدند انجام جراحی کاهش وزن برای این افراد از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است زیرا در حال حاضر درمان دیابت نوع 2 و عوارض ناشی از آن، 10 میلیارد پونددر سال برای سیستم بهداشتی بریتانیا هزینه دارد.

هزینه ی هر عمل جراحی چاقی حدود 6000 پوند است، اما محققان معتقدند این رقم در مقایسه با پیامدها و هزینه های طولانی مدت درمان دیابت نوع 2 ، بسیار کمتر است. با در نظر گرفتن عوارض دیابت، در حقیقت 4229 پوند دیگر نیز می تواند به ازای هر نفر در طی پنج سال پس انداز شود.

دکتر Omar Khan، جراح چاقی و نویسنده اصلی این مطالعه از سنت جورج، در دانشگاه لندن، گفت: بیماران چاق و مبتلا به دیابت شدید قبلاً در اولویت جراحی نبودند، اما یافته های ما نشان می دهد که برای این گروه از بیماران، جراحی کاهش وزن نه تنها منجر به بهبود سلامتی می شود، بلکه با کاهش نیاز به مصرف چندین داروی روزانه، به سود مالیات دهندگان است.

یافته های این تحقیق در مجله PLOS Medicine منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/dec/weight-loss-surgery-can-reverse-even-severe-forms-of-type-2-diabetesnews/2020/dec/people-prone-to-allergic-reactions-urged-to-avoid-covid-vaccine.html